“Pedra fita: nome que se atopa en varias localidades e que semella aludir aos menhires da arqueoloxía celto-atlántica, aínda que hai quen o nega. Crese que as pedras fitas eran obxectos de culto; dise que moitas foron destruídas para que os campesiños non levaran a elas as ofrendas; en escrituras da Idade Media cítanse algunhas que servían de fitos ou marcos, e non faltan escritores que crean que moitas pedras fitas foron substituídas a partir do século XVI polos cruceiros galegos”… velaí está a teoría en torno ás pedrafitas que o escritor Eladio Rodríguez (1864-1949) publicou no seu “Breviario enciclopédico. Letras, historias e tradicións populares de Galicia”, libro no que o autor ourensán, que foi un dos corenta membros numerarios fundadores da Real Academia Galega -a cal presidiu entre 1926 e 1934- deixou un eco sobre o cal debemos reflexionar:
martes, 3 de maio de 2022
O MARCO DA ANTA DE ERBOEDO
“Quen
sabe quén é, sabe quén pode ser; e quen sabe de ónde vén sabe a
ónde pode chegar”.
Con
esa lección da obra eladiana que facemos propia, hoxe, nesta modesta
bitácora, falamos do Megalitismo, un fenómeno que
aparece no Neolítico en Europa Occidental e que se caracteriza polos
enterramentos en grandes cámaras ou mausoleos, realizadas con pedras
fincadas cubertas dunha gran lousa e baixo un gran túmulo de terra
con coiraza de seixos ao redor.
O
gran cambio na economía que supuxo o desenvolvemento da agricultura
e a domesticación traería consigo importantes transformacións
sociais: aumento demográfico, xurdimento dos primeiros asentamentos
estables ou aldeas, e xerarquización social con aparición de elites
guerreiras. Outras achegas serán a mellora da talla en pedra
(machados pulidos, cinceis, aixolas, láminas de silex ou seixo,
puntas de frecha), o descubrimento da cerámica, os tecidos e a
primeira metalurxia en cobre (Calcolítico 2.500-1.800 AC).
Dentro
do apartado da pedra, os menhires (a
palabra de orixe bretón menhir significa “pedra
longa” e equivale a pedrafita, pedra fincada) ou pedrafitas forman
parte das manifestacións artísticas do Megalitismo e, xunto coas
necrópoles de mámoas, os círculos líticos e os aliñamentos,
representan a primeira arquitectura monumental, actuando como marcas
territoriais na paisaxe e ocupando unha posición moi visible, en
lugares altos ou nas proximidades das vías de comunicación.
Atendendo á súa forma, tamaño e lugar de emprazamento,
atribúenselles distintas interpretacións:
-Pedrafitas
nun contexto funerario, que anuncian unha necrópole.
-Pedrafitas
de observación astronómica, de enorme relevancia se consideramos a
importancia do calendario nas sociedades agrarias.
-Pedrafitas
fálico-fecundadoras, con fins relixiosos e rituais relacionadas coa
prosperidade e co culto ás pedras.
-Pedrafitas
antropomorfas (estelas-menhir), de época mais tardía, representan a
mulleres (deusas nai) e guerreiros.
Na
nosa bisbarra contamos co chamado Marco da Anta, menhir que recentemente entrou a formar parte do Parque do Megalitismo da Costa da Morte e que se atopa
nos montes de Santa Locaia (373 m), á beira dun antigo camiño na
cunca alta do río Anllóns, zona de mananciais e altimetría
considerable onde se avistan extensos eidos.
Ata
hai ben pouco, esta pedrafita estaba situada na parroquia arteixá de
Loureda, mais, a raíz dos novos deslindes realizados polos Concellos
de A Laracha e de Arteixo, actualmente forma parte da parroquia
larachesa de Erboedo, moi preto do límite administrativo entre os
dous municipios.
Trátase
dun menhir realizado en granito de grao groso, cos lados asimétricos,
de 205 cm de altura, 75 cm de ancho na base prismática e 38 cm na
punta. No extremo distal presenta un suco de 4 cm de grosor nunha vea
de seixo que se aproveitou para realizar unha escotadura pola cara
oeste. Conserva catro calzos á vista.
Na
Geografía
General del Reino de Galicia, Provincia de A Coruña, publicada na segunda metade da década dos anos 20 do século pasado, Carré Aldao menciona este menhir por primeira vez, un monumento megalítico que a veciñanza da zona denomina Marco Grande, Marco do
Ramallal, Pedra do Ghicho, Pedra do Carallo e, tamén, Marco
da Anta, como recolle
nas súas investigacións
o
arqueólogo Luís
Monteagudo, que visitou a
devandita pedrafita en 1950 e
1981:
“Marco
da Anta, cota 330, a 600 m SW de la aldea de Santa Locaia (Leocadia)
SSW Arteixo. Está en la divisoria de los ayuntamientos de Arteixo y
Laracha, divisoria que sigue hacia el SE hasta la Pedra da Cebola, en
la que confluyen dichos ayuntamientos y el de Culleredo. El Marco da
Anta (pron. d’Anta) mide 2,05 m de alto, y es una laja vertical de
granito cóncavo-convexa con tendencia al prisma triangular; su
aspecto fálico es debido a que cerca de la punta presenta un surco
producido por una veta de cuarzo de 4 cm de ancho, continuando en la
cara W por un surco de picadas poco perceptibles. Carré (BRAG 1945,
473) lo sitúa muy vagamente “entre las Mariñas y Bergantiños”!!.
Lo hemos visitado hacia 1950, y por segunda vez, y dibujado, el
25/12/1981”.
Segundo a arqueóloga Puri Soto, unha das persoas que máis loitou para poñer en valor o Marco da Anta, a
entalladura da que estamos a falar, lembra as que teñen algúns dos
ídolos das antas de corredor e se interpreta como un resgo
antropomorfo; tamén se ten entendido como unha representación
fálica da pedra: na cultura popular a “Pedra do Ghicho” ten un
marcado folclore sexual.
Mais,
que mellor que visitala in situ… xa me contaredes!
FONTES:
Monteagudo,
Luís. Menhires y Marcos de Portugal y Galicia. Anuario
Brigantino 2003, n.º 26 (páx. 35-36)
Rodríguez,
Eladio. Breviario enciclopédico. Letras, historias e
tradicións populares de Galicia. Edición
de Camilo Fernández Valdehorras. Editorial La Voz de Galicia. A
Coruña, 2001.
Subscribirse a:
Publicar comentarios (Atom)
Ningún comentario:
Publicar un comentario